Oprogramowanie ERP Optima firmy Comarch jest jednym z liderów w swojej branży. Pomaga zarządzać firmą, stanami magazynowymi, czy pracownikami.

Aby przystąpić do instalacji musimy najpierw zakupić naszą kopię programu i umieścić ją na serwerze z systemem Windows, a następnie uruchomić instalator.

Pierwszym krokiem przez który przechodzi instalator jest sprawdzenie poprawności plików

Po sprawdzeniu i zaakceptowaniu regulaminu, przechodzimy dalej do etapu sprawdzenia naszej konfiguracji sprzętowej

A następnie wybieramy typ instalacji: standardowa (instalacja wszystkich modułów) albo użytkownika (pozwala nam na dostosowanie instalacji do naszych preferencji).

W kolejnym kroku należy wybrać tryb instalacji serwera SQL:
-Jednostanowiskowa – Pozwala na korzystanie z systemu ERP jedynie na danym stanowisku, razem z serwerem SQL
-Wielostanowiskowa (Comarch ERP Optima + Serwer) – Pozwala na korzystanie jednocześnie na wielu stanowiskach, a do tego instaluje serwer SQL
-Wielostanowiskowa (tylko Comarch ERP Optima) – Rodzaj instalacji przeznaczony jedynie dla stanowisk łączących się z serwerem Optimy który już istnieje

Następny krok to zatwierdzenie modułów które mają zostać zainstalowane oraz trybu instalacji oraz ścieżki instalacji.

Po kliknięciu Dalej, rozpocznie się instalacja.

Jeżeli korzystamy z systemu z rodziny Windows Server, możemy podczas trwania instalacji napotkać komunikat o problemie z instalacją .NET Framework 3.5

Jest on wymagany do działania programu więc musimy zainstalować go ręcznie. Aby to zrobić musimy wejść w manager serwera i wybrać opcję Dodaj role i funkcje, następnie przejść dalej i wybrać instalację opartą na rolach lub funkcjach

Później wybrać nasz serwer docelowy. Nie zaznaczamy żadnych ról, tylko przechodzimy dalej do funkcji gdzie zaznaczamy Funkcje programu .NET Framework 3.5 i przechodzimy dalej i klikamy Zainstaluj

Po zainstalowaniu programu możemy go uruchomić i skonfigurować bazę danych.

Po kliknięciu przycisku Następny, wybieramy Serwer SQL. Jeżeli zainstalowaliśmy w trybie Wielostanowiskowy razem z serwerem, należy zostawić to pole domyślne, i przejść dalej

W kolejnym kroku tworzymy konto administratora systemu

Po przejściu dalej wybieramy bazę danych

Później wpisujemy nazwę naszej firmy

Po kliknięciu zakończ, program stworzy bazę danych i skonfiguruje naszą instalację. Gdy konfiguracja zakończy się, logujemy się za pomocą naszego loginu i kreator nowej firmy przeprowadzi nas przez dalszy proces tworzenia.

Po zamknięciu konfiguratora może wyświetlić nam się lista ważnych aktualizacji.

Możemy zainstalować je przyciskiem Zainstaluj aktualizacje.

Przed instalacją program przypomni nam o wykonaniu kopii zapasowej danych.

Po kliknięciu przycisku Wykonaj teraz kopię … , kreator tworzenia kopii zapasowej przeprowadzi nas przez cały proces tworzenia kopii zapasowej.

Po wykonaniu kopii musimy zalogować się na serwerze SQL. Jeżeli łączymy się z serwerem zewnętrznym, musimy podać login i hasło do tego serwera, natomiast jeżeli serwer zainstalowaliśmy razem z Optimą, wybieramy opcję Autoryzacja przez domenę NT, i po przejściu do następnego kroku wybieramy konto administratora

Podczas aktualizacji serwer przestawia się w tryb pojedynczego użytkownika, przez co Optima może być niedostępna podczas jej trwania.

Po zakończonej aktualizacji możemy zalogować się naszego systemu i rozpocząć z nim pracę.

Jeżeli potrzebujesz serwera wirtualnego do obsługi aplikacji Comarch ERP Optima lub wsparcia technicznego zapraszamy do kontaktu przez formularz kontaktowy.