Comarch dla swojego programu do zarządzania firmą ERP Optima udostępnia kilka różnych opcji jego wdrożenia. Jednym z nich jest uruchomienie go w chmurze, dzięki czemu program dostępny jest z całego internetu co znacząco zwiększa komfort jego używania a także kompletnie niweluje konieczność zarządzania infrastrukturą serwerową przez klienta. Między innymi dlatego nowi użytkownicy często decydują się na takie rozwiązanie, jednak kiedy ilość danych coraz bardziej zwiększa się, przeniesienie Optimy na serwery wirtualne poza firmą Comarch może wydawać się bardziej atrakcyjne kosztowo. Jeżeli już użytkownik decyduje się na takie przeniesienie, musi on pamiętać o kilku ważnych kwestiach które przedstawiamy poniżej.

1.

Przed migracją należy skonsultować się z partnerem od którego została zakupiona licencja na program Optima w celu zmiany typu licencji. Musi zostać wygenerowany przez niego Certyfikat Rejestracji Oprogramowania na którym będą znajdowały się dane potrzebne do aktywacji licencji na nowym serwerze.

2.

Kolejnym krokiem jest instalacja bazy danych Microsoft SQL Server oraz Optimy. Po poprawnej instalacji – należy wyeksportować bazy danych z chmury Comarch a następnie przenieść je na nasz serwer i wypakować z archiwum. Po tej czynności należy uruchomić Optimę i przejść do importu baz danych. Pierwszą bazą którą należy zaimportować jest baza konfiguracyjna, zazwyczaj jej nazwa zaczyna się od „KNF_*”. Po tym powinno pokazać się okno logowania wraz z wyborem firmy. Teraz należy otworzyć listę firm i z jej poziomu zaimportować pozostałe bazy danych a następnie zalogować się do którejkolwiek z nich w celu potwierdzenia że wszystkie dane zostały poprawnie zaimportowane. Jeżeli czegoś brakuje, należy wyeksportować daną bazę danych z systemów Comarch i zaimportować ponownie.
Po zalogowaniu się należy także zaktualizować nazwy serwerów z poziomu menu: „Narzędzia > Serwer bazy danych > Aktualizuj nazwy serwerów” w celu uniknięcia potencjalnych problemów z połączeniem.

Znane problemy podczas migracji wersji usługowej na własny serwer

  1. W niektórych przypadkach podczas importu baz danych pojawia się komunikat twierdzący że baza danych jest już na naszym serwerze. Jest on związany ze złą nazwą serwera wpisaną w konfigurację bazy która „pamięta” nazwę starego serwera na którym się znajdowała. Dany komunikat można pominąć, jednak po imporcie należy zaktualizować nazwy serwerów z poziomu zakładki Narzędzia i upewnić się, że nazwa serwera zmieni się na poprawną.
  2. Brak możliwości logowania do firm z poziomu innego niż Administrator konta użytkownika. W przypadku pojawienia się tego problemu należy wejść w Optimie w menu konfiguracji: „Konfiguracja > Program > Użytkowe > Bazy danych”. Po wejściu należy kliknąć prawym przyciskiem myszy nazwę firmy do której nie możemy się zalogować i wybrać opcję Modyfikuj ustawienia a następnie odznaczyć opcję Login zintegrowany NT i zapisać tą konfigurację.
  3. Jeżeli pomimo odznaczenia sposobu logowania z poprzedniego punktu, logowanie zintegrowane NT pozostaje włączone cały czas, należy pobrać i uruchomić program Microsoft SQL Server Management Studio. Po zalogowaniu do silnika bazy danych kontem administracyjnym należy rozwinąć listę baz danych, następnie znaleźć bazę konfiguracyjną, wejść w tabele i rozwinąć tą o nazwie CDN.Bazy , w dalszej kolejności rozwinąć listę wyzwalaczy i wyłączyć ten o nazwie BazyASP_Trigger. Po wyłączeniu należy przejść do Optimy i odznaczyć w ustawieniach bazy danych opcję „Logowanie zintegrowane NT”. Od tego momentu logowanie powinno być możliwe z każdego konta użytkownika.