Comarch dla swojego programu do zarządzania firmą ERP Optima udostępnia kilka różnych opcji jego wdrożenia. Jednym z nich jest uruchomienie go w chmurze. Dzięki takiemu rozwiązaniu, Optima uruchomiona jest na serwerach Comarchu co pozwala nam na redukcję kosztów wdrożenia oraz na zniwelowanie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów. Jeżeli jednak mamy już Optimę jako usługę i chcemy przejść na wersję udostępnioną na własnej infrastrukturze, należy pamiętać o kilku rzeczach.
Po pierwsze, przed migracją należy skonsultować się z naszym partnerem od którego zakupiliśmy Optimę w celu zmiany typu licencji. Musi zostać wygenerowany dla nas Certyfikat Rejestracji Oprogramowania na którym będą znajdowały się dane potrzebne do aktywacji licencji na nowym serwerze.
Kolejnym krokiem będzie instalacja bazy danych Microsoft SQL Server oraz Optimy. Po poprawnej instalacji – eksportujemy bazy danych z chmury Comarch a następnie przenosimy je na nasz serwer i wypakowujemy z archiwum. Po wypakowaniu uruchamiamy Optimę i przechodzimy do importu baz danych. Pierwszą bazą jaką musimy zaimportować jest baza konfiguracyjna. Po tym powinno pokazać nam się okno logowania wraz z wyborem firmy. Przechodzimy do listy firm i z jej poziomu importujemy pozostałe bazy danych a następnie logujemy się do którejkolwiek z nich w celu potwierdzenia że wszystko jest w porządku. Warto także po zalogowaniu się zaktualizować nazwy serwerów z poziomu menu: Narzędzia > Serwer bazy danych > Aktualizuj nazwy serwerów w celu uniknięcia potencjalnych problemów z nazwami serwerów.
Znane problemy podczas migracji wersji usługowej na własny serwer
- W niektórych przypadkach podczas importu baz danych dostajemy komunikat twierdzący że baza danych jest już na naszym serwerze. Jest on związany ze złą nazwą serwera wpisaną w konfigurację bazy która „pamięta” nazwę starego serwera na którym się znajdowała. Dany komunikat możemy pominąć jednak po imporcie należy zaktualizować nazwy serwerów z poziomu zakładki Narzędzia i upewnić się, że nazwa serwera zmieni się na poprawną.
- Brak możliwości logowania do firm z poziomu innego niż Administrator konta użytkownika. W przypadku pojawienia się tego problemu należy wejść w Optimie w menu konfiguracji: Konfiguracja > Program > Użytkowe > Bazy danych. Po wejściu należy kliknąć prawym przyciskiem myszy nazwę firmy do której nie możemy się zalogować i wybrać opcję Modyfikuj ustawienia a następnie odznaczyć opcję Login zintegrowany NT i zapisać obecną konfigurację.
- Jeżeli pomimo odznaczenia sposobu logowania z poprzedniego punktu, logowanie zintegrowane NT pozostaje włączone cały czas, należy pobrać i uruchomić program Microsoft SQL Server Management Studio. Po zalogowaniu do silnika bazy danych kontem administracyjnym przechodzimy do baz danych, następnie znajdujemy bazę konfiguracyjną, wchodzimy w tabele i rozwijamy tą o nazwie CDN.Bazy , w dalszej kolejności wchodzimy w wyzwalacze i wyłączamy ten o nazwie BazyASP_Trigger. Po jego wyłączeniu przechodzimy do Optimy i wyłączamy w ustawieniach bazy danych Logowanie zintegrowane NT. Od tego momentu logowanie powinno być możliwe z każdego konta użytkownika.