Kiedy migrujemy Comarch ERP Optima na nowy serwer, musimy liczyć się także z przeniesieniem zawartości baz danych firmy. Najłatwiejszym sposobem na migrację danych jest utworzenie i przeniesienie kopii bezpieczeństwa na nowy serwer.
Pierwszym krokiem przenoszenia danych jest utworzenie kopii bezpieczeństwa starej bazy. Aby takową zrobić, w Optimie wchodzimy w zakładkę Narzędzia (potrzebne są do tego uprawnienia administratora programu Optima), tam wybieramy opcję „Kopia bezpieczeństwa > Utwórz teraz kopię …” jak na zrzucie ekranu poniżej.
![](https://nsix.pl/kb/wp-content/uploads/2021/01/image-38.png)
Teraz kreator przeprowadzi nas przez proces tworzenia. Należy pamiętać o utworzeniu kopii bazy głównej i bazy konfiguracyjnej aby można było odtworzyć firmę na nowym serwerze.
![](https://nsix.pl/kb/wp-content/uploads/2021/01/image-39.png)
Jeżeli w programie utworzonych jest więcej niż jedna firma, należy stworzyć kopię każdej z osobna. Dla kolejnych baz wystarczy jedynie kopia bazy głównej.
Po wykonaniu kopii trzeba przenieść je na nowy serwer a następnie zainstalować tam Optimę wraz z serwerem SQL. Gdy instalator zakończy swoją pracę, uruchamiamy program Comarch ERP i anulujemy działanie domyślnego kreatora nowej firmy. Zamiast tego klikamy w opcję Konfiguruj połączenie.
![](https://nsix.pl/kb/wp-content/uploads/2021/01/image-40.png)
Po uruchomieniu konfiguratora przechodzimy dalej, wybieramy serwer SQL z którego będziemy korzystać. Dalej wybieramy sposób podłączenia bazy konfiguracyjnej. W tym wypadku korzystamy z kopii bezpieczeństwa, więc wybieramy opcję drugą
![](https://nsix.pl/kb/wp-content/uploads/2021/01/image-41.png)
Po przejściu dalej, wskazujemy na plik z kopią bazy konfiguracyjnej. Jeżeli nie zmienialiśmy nazwy pliku powinien on wyglądać mniej więcej tak: CDN_KNF_Konfiguracja_(data i godzina wykonania kopii).
![](https://nsix.pl/kb/wp-content/uploads/2021/01/image-42.png)
Po wskazaniu i przejściu dalej wybieramy nazwę jaka będzie wyświetlana w nowej bazie SQL
![](https://nsix.pl/kb/wp-content/uploads/2021/01/image-43.png)
Po potwierdzeniu danych przechodzimy dalej i klikamy zakończ. W tym momencie konfiguracyjna baza danych jest przywracana. Po zakończeniu klikamy na głównym ekranie opcję Logowanie. Nasza firma jeszcze się nie wyświetla, dlatego żeby ją zaimportować klikamy przycisk zatwierdzania
![](https://nsix.pl/kb/wp-content/uploads/2021/01/image-44.png)
Wyświetla nam się teraz lista operatorów. Wybieramy jedno z kont i klikamy przycisk zatwierdź
![](https://nsix.pl/kb/wp-content/uploads/2021/01/image-45.png)
Następnie klikamy ponownie zatwierdź, aby przejść do konfiguracji naszej firmy. W naszym przypadku korzystamy z pliku kopii zapasowej, dlatego wybieramy opcję Odtwórz bazę z kopii bezpieczeństwa.
Jeżeli obsługujemy więcej niż jedną firmę, należy powtórzyć odtwarzanie dla każdej kopii.
![](https://nsix.pl/kb/wp-content/uploads/2021/01/image-46.png)
Po otwarciu asystenta przywracania, przechodzimy dalej, wybieramy nasz serwer SQL na który chcemy przywrócić naszą firmę, a następnie wskazujemy plik kopii zapasowej, tym razem z nazwą naszej firmy
![](https://nsix.pl/kb/wp-content/uploads/2021/01/image-47.png)
Gdy znajdziemy nasz plik, klikamy dalej, ustawiamy nazwę dla naszej bazy danych, przechodzimy dalej i klikamy przycisk zakończ. W tym momencie zacznie się przywracanie bazy danych firmy.
Jeżeli podczas przywracania, w oknie operacji nie pojawiły się żadne problemy, można już bez przeszkód zalogować się do Optimy i wybrać firmę która właśnie została przywrócona.