Kiedy migrujemy Comarch ERP Optima na nowy serwer, musimy liczyć się także z przeniesieniem zawartości baz danych naszej firmy. Najłatwiejszym sposobem jest utworzenie i przeniesienie kopii bezpieczeństwa na nowy serwer.

Żeby tego dokonać tworzymy kopię bezpieczeństwa starej bazy. Aby takową zrobić, w Optimie wchodzimy w zakładkę Narzędzia (potrzebne są do tego uprawnienia administratora), tam wybieramy opcję Kopia bezpieczeństwa

Następnie kreator przeprowadzi nas przez proces tworzenia. Musimy pamiętać, że należy wykonać kopię bazy głównej i bazy konfiguracyjnej aby można było odtworzyć naszą firmę.

Należy pamiętać, że jeżeli posiadamy więcej niż jedną firmę w ERP, należy stworzyć kopię każdej z osobna. Dla kolejnych baz wystarczy jedynie kopia bazy głównej.

Po wykonaniu kopii musimy przenieść je na nowy serwer a następnie zainstalować tam Optimę razem z serwerem SQL. Gdy oprogramowanie jest już dostępne, uruchamiamy program Comarch ERP i anulujemy działanie domyślnego kreatora nowej firmy. Zamiast tego klikamy w opcję Konfiguruj połączenie

Po uruchomieniu konfiguratora przechodzimy dalej, wybieramy nasz serwer SQL z którego będziemy korzystać. Dalej wybieramy sposób podłączenia bazy konfiguracyjnej. W tym wypadku korzystamy z kopii bezpieczeństwa, więc wybieramy opcję drugą

Po przejściu dalej, wskazujemy na plik z kopią bazy konfiguracyjnej. Jeżeli nie zmienialiśmy nazwy pliku powinien on wyglądać mniej więcej tak: CDN_KNF_Konfiguracja_(data i godzina wykonania kopii).

Po wskazaniu i przejściu dalej wybieramy nazwę jaka będzie wyświetlana w nowej bazie SQL

Po potwierdzeniu danych przechodzimy dalej i klikamy zakończ. W tym momencie konfiguracyjna baza danych jest przywracana. Po zakończeniu klikamy na głównym ekranie opcję Logowanie. Nasza firma jeszcze się nie wyświetla, dlatego żeby ją zaimportować klikamy przycisk zatwierdzania

Wyświetla nam się teraz lista operatorów. Wybieramy jedno z kont i klikamy przycisk zatwierdź

Następnie klikamy ponownie zatwierdź, aby przejść do konfiguracji naszej firmy. W naszym przypadku korzystamy z pliku kopii zapasowej, dlatego wybieramy opcję Odtwórz bazę z kopii bezpieczeństwa.
Jeżeli obsługujemy więcej niż jedną firmę, należy powtórzyć odtwarzanie dla każdej kopii.

Po otwarciu asystenta przywracania, przechodzimy dalej, wybieramy nasz serwer SQL na który chcemy przywrócić naszą firmę, a następnie wskazujemy plik kopii zapasowej, tym razem z nazwą naszej firmy

Gdy znajdziemy nasz plik, klikamy dalej, ustawiamy nazwę dla naszej bazy danych, przechodzimy dalej i klikamy przycisk zakończ. W tym momencie zacznie się przywracanie bazy danych firmy.

Jeżeli podczas przywracania nie pojawiły się żadne problemy, możemy już bez przeszkód zalogować się do Optimy i wybrać naszą firmę.