Każdy z nas kiedyś spotkał się z wiadomością niechcianą, potocznie nazywaną spamem. Większość tego typu wiadomości ma na celu zachęcenie nas do kupna, jednak częściej chodzi o przejęcie naszych danych, takich jak: hasło do poczty, numer karty kredytowej, adres, numer telefonu, itp. Na szczęście Zimbra posiada kilka narzędzi pomagających nam w odsiewaniu spamu, a w tym artykule zajmę się jednym z nich – listami RBL.
RBL są to listy na których zapisane są nazwy serwerów rozsyłających niechciane wiadomości. W internecie dostępnych jest wiele opcji jeżeli chodzi o listy RBL, część z nich dostępna jest za darmo, część to komercyjne projekty za które trzeba zapłacić.
Po wybraniu serwera RBL którego chcemy używać, przechodzimy do jego konfiguracji w panelu administracyjnym serwera pocztowego. Aby to zrobić przechodzimy pod adres: adres-serwera-zimbra:7071/zimbraadmin i przejść do zakładki Konfiguruj
Następnie przechodzimy do ustawień globalnych
A następnie do MTA
Po zjechaniu na dół mamy dostępne opcje konfiguracji różnych ustawień związanych z ochroną przed niechcianymi wiadomościami. Dostępne są opcje sprawdzania nazwy hosta, adresu IP serwera nadawcy, itp. My jednak w tym artykule skupimy się na konfiguracji listy RBL.
Aby dodać naszą listę, wpisujemy jej adres w odpowiednie pole. Jeżeli jest to lista RBL wpisujemy ją do listy adresów RBL, jeżeli jest to lista RHSBL, dodajemy ją do listy RHSBL. Po wpisaniu adresu listy, klikamy opcję Dodaj.
Gdy już zakończymy ich wpisywanie, warto dla pewności zrestartować usługi na serwerze pocztowym, tak aby mieć pewność że poprawnie zaczytane zostały adresy list.
Od teraz nasz serwer będzie sprawdzał adres nadawcy i porównywał go z listami antyspamowymi, dzięki czemu więcej wiadomości będzie poprawnie oznaczane jako spam.