Rzetelna pomoc od strony supportu IT

Przez wiele osób temat wsparcia technicznego jest bagatelizowany przy wyborze dostawcy usług bądź sprzętu. Dopiero gdy pojawiają się problemy okazuje się, że nie jesteśmy w stanie otrzymać sensownej pomocy. Oczekujemy na jakąkolwiek formę odpowiedzi a ta pojawia się dopiero po kilku dniach, bądź nasze zgłoszenie jedynie wędruję między osobami, które rozkładają ręce.

Nie dość, że takie podejście zniechęca klienta do kontynuowania współpracy to jeszcze, może w znacznej mierze niekorzystnie wpłynąć na działanie jego biznesu. Dobry support powinien charakteryzować się odpowiednio szybkim czasem reakcji, skutecznością w rozwiązywaniu problemów jak i merytoryczną oraz prostą do zrozumienia formą odpowiedzi na zgłoszenia. Tak aby nawet osoby, które na co dzień nie mają styczności z zagadnieniami informatycznymi, były w stanie zrozumieć, to co pomoc techniczna ma do przekazania.

Wpływ klienta na rozwiązanie problemu

Największy wpływ na szybkie rozwiązanie problemu ma klient. To on jest odpowiedzialny za opis swojego problemu. Nawet doświadczone osoby z dziedziny IT nie są w stanie rozwiązać najprostszych komplikacji bez ich rzetelnego przedstawienia.

Często użytkownicy opisując problem przedstawiają go w bardzo ogólnikowy sposób np. „Nie działa usługa XYZ”, „Nie mogę się połączyć …” itp. Geneza tego typu problemów jest bardzo rozległa jak i ilość ich rozwiązań co bezpośrednio wpływa na czas potrzebny do pomyślnego rozwiązania problemu.

Pomocną praktyką jest zamieszczanie treści komunikatów informujących użytkownika o nieprawidłowości w działaniu. W wielu przypadkach są w nich zawarte kody błędów, czyli ciągi cyfr bądź cyfr i liter. Służą one do łatwiejszego przekazywania informacji o błędach. Pracownik, dzięki odpowiedniej dokumentacji, może szybko sprawdzić co dany kod oznacza oraz przedstawić najkorzystniejsze wyjście z sytuacji. 

Jeśli nie jesteśmy pewni do końca swojego opisu problemu zawsze możemy przesłać zrzut ekranu, na którym owa nieprawidłowość jest przedstawiona.

Podstawowa obsługa

W firmie NSIX Data Center podstawowe wsparcie techniczne zapewniamy do każdej z naszych usług. Dzięki systemowi zgłoszeń są one przekazywane do konkretnego pracownika.

Takie podejście daje obustronne korzyści, z jednej strony klient uzyskuje szybką i skuteczną pomoc, z drugiej, optymalizujemy czas pracowników w celu zapewnienia skutecznego wsparcia jak największej liczbie nabywców usług.

Pakiety wsparcia technicznego

Jeśli klienci chcą powierzyć nam część obsługi swojej maszyny wirtualnej oferujemy usługi standard support oraz premier support. 

W przypadku standard support klient uzyskuje dostęp do osobnej kolejki zgłoszeń z wyższym priorytetem, 1h wsparcia, którą może przeznaczyć na co tylko chce, od instalacji nowych funkcjonalności przez wdrażanie nowych aplikacji, na doradztwie kończąc. W ramach wsparcia oferujemy również wykonywanie aktualizacje systemu lub oprogramowania, diagnozowanie wydajności serwera i rekonfiguracji środowiska.

Pakiet premier support z kolei jest rozszerzeniem standard support, zapewnia on 4h wsparcia jak i kolejkę zgłoszeń z najwyższym priorytetem. Dodatkowo w pakiecie, zapewniamy konfigurację prywatnych sieci między poszczególnymi maszynami oraz dedykowanych serwerów VPN. W przypadku zwiększenia bezpieczeństwa, w cenie,  zapewniamy konfigurację dodatkowych systemów zabezpieczeń (Mikrotik CHR, PFSense, Watchguard).

Jeśli jesteś zainteresowany pakietami rozszerzonego wsparcia to zachęcamy do odwiedzenia zakładki wsparcie techniczne, znajdującej się w naszym sklepie bądź skontaktowania się z nami poprzez formularz kontaktowy.

Serwer wirtualny alternatywą dla serwera dedykowanego

Z poprzedniego wpisu dowiedzieliśmy się o zaletach i wadach serwerów dedykowanych. Natomiast tym razem wyjaśnimy, dlaczego warto zainteresować się serwerami wirtualnymi a także czym kierować się przy wyborze odpowiedniego serwera.

Wirtualizacja, przyszłość czy teraźniejszość?

W dzisiejszej dobie wirtualizacja jest wszechobecna, używana przez całe środowisko IT niemalże w każdej dziedzinie. Nie ma w tym stwierdzeniu niczego nadzwyczajnego, ponieważ żadna inna technologia lub rozwiązanie programowe nie daje tylu możliwości oraz elastyczności w zarządzniu, co wirtualizacja serwerów i szerzej patrząc całych zasobów IT. Na obecną chwilę wirtualizuje się nie tylko systemy operacyjne, ale także wszelkiego rodzaju aplikacje a nawet sprzęt sieciowy, dlatego naszym zdaniem warto zainteresować się usługą w takiej formie.

Zalety serwerów wirtualnych

– niższa cena w stosunku do serwerów dedykowanych,
– skalowalność,
– sieci prywatne (private vlan),
– migawki, czyli punkty kontrolne (checkpoint, snapshot),
– zdalny dostęp do systemu operacyjnego z poziomu konsoli,
kopia zapasowa,
– pełne zarządzanie serwerem z poziomu strony www,
– redundancja w przypadku awarii hypervisora,
– niższy koszt licencji za system operacyjny,
– możliwość wirtualizacji routerów np. Mikrotik CHR,
– możliwość podłączenia urządzeń USB np. fizycznego klucza HASP,
– możliwość uzyskania parametrów zbliżonych do serwerów dedykowanych,
– możliwość zmiany niektórych parametrów w locie, bez konieczności wyłączania maszyny.

Wady serwerów wirtualnych

– brak dostępu do hypervisora,
– brak możliwości uruchomienia wirtualizacji zagnieżdżonej (nested virtualization) na serwerze wirtualnym,
– współdzielenie zasobów sprzętowych z innymi instancjami serwerowymi,
– wybór parametrów sprzętowych wyłącznie z dostępnych w ofercie danego centrum danych.

Co sprawdzić przed zakupem?

Jednym z najważniejszych aspektów, które należy sprawdzić przed dokonaniem zakupu to możliwość rozbudowy oraz jakie maksymalne zasoby mogą być przydzielone dla samej maszyny wirtualnej.

Drugim aspektem są kopie zapasowe, które pełnią kluczową rolę w bezpieczeństwie naszego serwera. Warto zweryfikować u dostawcy czy kopie zapasowe są dostępne w ramach usługi, jak długo przechowuje dane i jakie są możliwości ich odzyskiwania. Część dostawców nie oferuje kopii zapasowych bądź przechowuje kopie tylko dla własnego użytku, uniemożliwiając użytkownikowi przywrócenie kopii np. z dnia poprzedniego.

Jeżeli planujemy większą ilość serwerów wirtualnych dobrze jest upewnić się, czy będzie możliwość połączenia tych serwerów w odizolowanej sieci prywatnej. Takie rozwiązanie jest istotne z perspektywy bezpieczeństwa serwerów, przy okazji redukując ilość ruchu na publicznych interfejsach sieciowych.

Punkty kontrolne to funkcjonalność, która niejednokrotnie uratowała wielu administratorów, Umożliwia utworzenie migawki serwera (zapis aktualnego stanu serwera), a następnie powrócenie do danego punktu kontrolnego (momentu w czasie) w dowolnej chwili. Załóżmy hipotetyczną sytuację, wdrażamy nową aktualizację systemową, po której system przestał się uruchamiać. Jeżeli jest to serwer produkcyjny to możliwe są zasadniczo dwie opcje, pierwsza to przywrócenie kopii zapasowej o ile centrum danych oferuje taką usługę, druga to próba naprawienia systemu operacyjnego. W przypadku gdybyśmy posiadali punkt kontrolny zrobiony chwilę przed instalacją aktualizacji, możliwe byłoby przywrócenie serwera do stanu sprzed awarii.

Aplikacje, które wymagają kluczy sprzętowych (USB HASP) przeważnie instalowane są na serwerach dedykowanych, ponieważ to właśnie na nich możliwe jest podłączenie fizycznego klucza do portu USB. Część dostawców umożliwia podłączenie klucza HASP do maszyny wirtualnej w formie usługi, konieczne wtedy jest dostarczenie własnego klucza USB do centrum danych.
Redundancja, to pojęcie zapewniające nam spokój w przypadku, jeżeli ulegnie awarii fizyczna maszyna, na której znajduje się serwer wirtualny. Przed decyzją sprawdź, czy dostawca posiada zapasowy sprzęt oraz jak szybko serwer będzie dostępny po wystąpieniu awarii sprzętowej.

W jaki sposób można zarządzać maszyną wirtualną? Czy centrum danych lub dostawca usługi oferuje dostęp do maszyny z poziomu dedykowanych aplikacji lub z poziomu strony www? Zdalna konsola oferowana przez niektórych dostawców usług wielokrotnie pomogła w sytuacjach, gdy na przykład utracimy zdalny dostęp do maszyny przez SSH/RDP/VNC.

Podsumowanie

Oferowane serwery wirtualne na dzień dzisiejszy w większości przypadków nie odbiegają parametrami od serwerów dedykowanych. Często mają możliwość nieograniczonego skalowania, a także posiadają narzędzia do zdalnego zarządzania porównywalnego do IPMI. Taka forma usługi umożliwia wybranie przykładowo budżetowego planu VM charakteryzującego się małym zasobami i jednocześnie niewielkimi kosztami. W sytuacji gdy zacznie nam brakować zasobów, możliwe jest płynne przejście w każdej chwili na wyższy i mocniejszy plan. Kolejnym plusem jest bezpieczeństwo, serwery wirtualne często posiadają kopie zapasowe w ramach usługi a sprzęt na którym pracuje maszyna wirtualna, serwisowany jest przez dostawcę usługi lub centrum danych.

Jeżeli masz jakieś pytania lub potrzebujesz pomocy przy wyborze serwera wirtualnego zapraszamy do kontaktu z nami przez formularz kontaktowy.

Serwery dedykowane – same zalety czy również wady?

Dedykowane środowisko to nie tylko wydzielone zasoby i indywidualna konfiguracja, to również dodatkowe zabezpieczenia i wymagania, które musi spełnić administrator serwera. Jeżeli zastanawiasz się nad kupieniem serwera dedykowanego zalecamy analizę poniższych zalet i wad, które mogą pomóc w podjęciu odpowiedniej decyzji.

Zalety serwerów dedykowanych

+ możliwość dobrania indywidualnych parametrów sprzętowych na etapie zamówienia,
+ możliwość własnej konfiguracji fizycznego sprzętu,
+ zdalny dostęp do IPMI (Dell iDRAC, HPE iLO, IBM IMM, Supermicro IPMI),
+ wydzielone zasoby sprzętowe,
+ wyższa wydajność w porównaniu do serwera wirtualnego przy odpowiednio mocnych parametrach,
+ możliwość uruchomienia wirtualizacji,
+ możliwość budowania własnych klastrów,
+ możliwość zmiany systemu operacyjnego.

Wady serwerów dedykowanych

– dużo wyższa cena w stosunku do serwera wirtualnego,
– konieczna znajomości konfiguracji fizycznego sprzętu,
– monitorowanie sprzętu we własnym zakresie,
– ograniczone możliwości rozbudowy serwera,
– niedostępność usługi w przypadku awarii serwera,
– w celu uzyskania redundancji konieczny jest dodatkowy serwer dedykowany,
– koszt licencji systemu operacyjnego, gdy dany system jest płatny,
brak kopii zapasowej.

Większe możliwości czy więcej problemów?

Serwer dedykowany będzie dobrym rozwiązaniem, gdy potrzebujemy wysokiej wydajności, wydzielonych zasobów oraz potrafimy zarządzać takim serwerem. Aby usługa w takiej formie była redundantna, konieczne jest dokupienie przynajmniej drugiego serwera. Istotne jest zorganizowanie we własnym zakresie narzędzi i przestrzeni dyskowej na kopie zapasowe. Dodatkowym obciążeniem finansowym mogą być licencje na systemy operacyjne. Niewątpliwą zaletą jest możliwość dobrania indywidualnych podzespołów typu procesor z odpowiednią ilością rdzeni fizycznych i taktowaniem, karty sieciowe, macierze bądź pamięć RAM. Jednak należy mieć na uwadze, że w przypadku tego typu serwerów możliwości rozbudowy są ograniczone z przyczyn technicznych, a biorąc pod uwagę, że na dzień dzisiejszy maszyny wirtualne mają parametry na bardzo zbliżonym poziomie, wybór serwera dedykowanego może być nieopłacalny lub zbyt problematyczny.

Jaka alternatywa?

Rozsądną alternatywą są serwery wirtualne w postaci maszyn wirtualnych, które są bezpieczniejsze, skalowalne, posiadają bezpłatne kopie zapasowe u niektórych dostawców, a także zazwyczaj w długim terminie są zdecydowanie tańsze i prostsze w obsłudze. Jeżeli chcesz się więcej dowiedzieć o serwerach wirtualnych zapraszamy do przeczytania oddzielnego artykułu o zaletach i wadach tych serwerów.

Jeżeli potrzebujesz serwera dedykowanego o indywidualnych parametrach, klastra serwerów z usługą administracji lub porady jaki serwer wybrać, zapraszamy do kontaktowania się z nami przez formularz kontaktowy.

Serwer wirtualny na potrzeby Comarch EPR Optima

Jakie parametry należy brać pod uwagę przy wyborze serwera wirtualnego pod aplikację Comarch ERP Optima? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie w poniższym artykule opisując szereg parametrów i zależności, które należy przeanalizować przed podjęciem decyzji o zakupie odpowiedniego serwera.
Na wstępie zalecenia producenta

Producent oprogramowania zaleca następujące minimalne parametry sprzętowe i programowe:

– Procesor Intel/AMD o taktowaniu przynajmniej 2GHz,
– Pamięć RAM o pojemności 2GB,
– Dysk z minimalną wolną przestrzenią 5GB,
– System operacyjny Windows Server 2012, Windows Server 2012R2, Windows Server 2016, Windows Server 2019,
– Zalecana minimalna rozdzielczość ekranu 1024×768,
– Baza danych Microsoft SQL Server 2012, 2014, 2016, 2017.

Zasadniczo wszystkie serwery wirtualne i dedykowane dostępne w sklepie internetowym NSIX Data Center spełniają podane minimalne wymagania. Niestety w rzeczywistości często okazuje się, że minimalne parametry nie umożliwiają płynnej pracy nawet dla jednej osoby.

Od czego zacząć?

W pierwszej kolejności należy wziąć pod uwagę wymagania samego systemu operacyjnego, na którym będzie działać oprogramowanie. Systemy operacyjne z każdym wydaniem wymagają coraz większej mocy obliczeniowej i przestrzeni dyskowej, ciężko oczekiwać płynnej i wydajnej pracy aplikacji, jeżeli sam system operacyjny ma niewystarczające zasoby do bezproblemowej pracy.

Systemy ERP wymagają przeważnie silników baz danych do gromadzenia i magazynowania danych. W przypadku aplikacji Comarch ERP Optima jest to Microsoft SQL Server. Wymaga to dodatkowych zasobów w postaci przestrzeni dyskowej, pamięci RAM a także procesora.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na wydajność są zainstalowane i używane role w systemie Windows Server. Na przykład, jeżeli serwer ma pełnić dodatkowo rolę usługi IIS, usług terminalowych i kontrolera domeny Active Directory, może to spowodować wzrost obciążenia i spadek wydajności na serwerze.

Bardzo istotnym czynnikiem mającym ogromny wpływ na komfort pracy jest czas odpowiedzi serwera, który zależny jest przede wszystkim od łącz internetowych i zasobów sprzętowych maszyny wirtualnej.

Warto zastanowić się nad wielkością i typem przestrzeni dyskowej. W NSIX domyślnie na naszych serwerach oferujemy Storage Hybrid SAS, który ma satysfakcjonujące parametry do większości zastosowań, jednocześnie zachowując relatywnie niską cenę. Dla rozwiązań, które wymagają bardzo szybkich dysków zalecamy Storage Performance All-Flash (SSD), przykładem takiego rozwiązania jest baza SQL.

Dla bardzo rozbudowanych środowisk, w których występuje domena Active Directory, bazy danych SQL, usługi terminalowe oraz bardzo duża ilość użytkowników zalecamy przeniesienie Microsoft SQL Server oraz systemu ERP na oddzielne serwery w celu zrównoważenia obciążenia.

Zabezpieczenia

Ostatnią kwestią jest sposób zarządzania maszyną wirtualną i jej bezpieczeństwo. W NSIX oferujemy dostęp do konsoli bezpośredniego zarządzania maszyną wirtualną. Z poziomu konsoli możliwe jest wykonywanie takich operacji jak punkty kontrolne, restartowanie, monitorowanie parametrów a także bezpośrednia praca na serwerze bez konieczności uruchamiania protokołów zdalnego dostępu (RDP, SSH, VNC). Bardzo często zdarza się, że serwery z systemami ERP udostępniane są publicznie, a właściwie publiczne są panele logowania bądź pulpity zdalne do ich systemów operacyjnych. Problem ten można w pewnym stopniu ograniczyć przy pomocy dedykowanej bądź zintegrowanej w systemie zapory sieciowej. Jednak taka konfiguracja może być problematyczna, jeżeli pracownicy pracują zdalnie i używają zmiennych adresów IP. Dlatego rekomendujemy dodatkowe zabezpieczenie w postaci sieci prywatnej (VPN) i zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą certyfikatów VPN w formie usługi, zapewniających bezpieczne połączenie do zdalnego serwera.

Wybór serwera wirtualnego z oferty NSIX

Przykładowo, jeżeli na serwerze mają pracować dwie osoby jednocześnie i serwer wirtualny ma obsługiwać aplikację ERP oraz bazę danych Microsoft SQL Server, zalecamy wybrać plan VM01 Basic oferujący 2vCPU, 4GB RAM, przestrzeń dyskową 100 GiB SAS Hybrid i gigabitowy port sieciowy podłączony do Internetu. Z naszej analizy wynika, że nie ma różnicy w wyborze jaki zainstalowany zostanie system operacyjny (Windows Server 2012/2012R2/2016), wszystkie systemy operacyjne mieszczą się w ramach parametrów planu VM01 Basic.

Jeżeli na serwerze ma pracować od 2 do 10 pracowników, serwer ma obsługiwać aplikację ERP, bazę danych Microsoft SQL Server oraz usługi terminalowe zalecamy plan VM1,5 Standard oferujący 4vCPU, 8GB RAM, przestrzeń dyskową 100 GiB SAS Hybrid i gigabitowy port sieciowy podłączony do Internetu.

Gdy na serwerze ma pracować powyżej 10 pracowników i serwer ma obsługiwać wyżej wymienione aplikacje i usługi, zalecamy skorzystać z wyższych planów dostępnych w naszym sklepie zaczynając od VM02 Business.

Niezależnie od ilości użytkowników i usług na serwerze zapraszamy do kontaktowania się z nami przez formularz kontaktowy. Postaramy się doradzić i wybrać możliwie najlepszą ofertę.

W następnym artykule porównamy serwery wirtualne z dedykowanymi oraz wskażemy plusy i minusy poszczególnych rozwiązań. Natomiast już za dwa tygodnie wyjaśnimy w jaki sposób można zabezpieczyć serwery ERP przy pomocy usługi certyfikatów VPN lub dedykowanego serwera VPN.